Halaman

Jumaat, 27 Julai 2012

Sebelas Patriot - Andrea Hirata


"Jika ada hal lain yang sangat menakjubkan di dunia ini selain cinta, bola sepak." - Andrea Hirata



Akhirnya aku membeli novel ini setelah lama aku menantikan terjemahannya dalam bahasa Melayu. Bukunya nipis, 71 muka surat sahaja (versi terjemahan) dan kulit depannya tidaklah semenarik kulit depan asalnya, tetapi cukup untuk aku menghilangkan rindu pada penulisan Andrea yang inspiratif. 

Sebelas Patriot masih mengekalkan watak Ikal sewaktu kecil dan Ikal dewasa yang mengembara jauh ke Perancis, bagi yang ingat kalau membaca Edensor. Ceritanya mudah, kisah antara cinta dan bola sepak. Cinta Ikal yang bercambah setelah menemui gambar ayahnya yang memegang piala dan pakaian bola sepak. Tetapi itu gambar silam, kejayaan ayahnya yang menggelapkan. Semangat ayahnya menjulang nama Indonesia melawan penjajah membuatkan ayahnya dipecahkan tempurung lututnya. 

Kisah lama itu membuatkan Ikal cinta sampai gila terhadap bola sepak. Kegilaannya memuncak untuk menyertai PSSI junior namun gagal. Kegilaannya dibawa sampai ke Perancis, berjalan beribu-ribu batu untuk membelikan jersi beserta tandatangan Luis Figo untuk dihadiahkan kepada ayahnya - sebagai kejutan dan tanda kasih kepada seorang ayah, salah seorang patriot Pasukan Nasional Indonesia.

Walaupun merasakan novel kali ini seperti kurang 'umph' berbanding novel-novelnya yang terdahulu, aku rasa, Andrea cukup bersifat patriotik menjulang nama negaranya.  

7 ulasan:

MalizaMah berkata...

aku menanti giliran untuk membaca buku tun mahathir....

Farhana Sukre berkata...

Owh. Doktor Umum atau Doctor in the house?

Studio Gramsci berkata...

Andrea Hirata memang menakjubkan!

siti sensei berkata...

oooo..inikah yg dibeli smlm??
dh habis baca??mmg mantop la frhana..pinjam!!haha

Marcella berkata...

ana~~~


aku tau ang memang ilmiah.. :)

ini yang laskar pelangi tu ke?? :)

bagus ana..teruskan perjuangan.. tetiba

Farhana Sukre berkata...

@siti sensei: buku yang beli tu buku lain.

@Marcella: Ni buku penulis lasykar pelangi. :)

mama ju berkata...

Salam sejahtera,
Slam kenal.Mama terjumpa blog ni bila tercari2 ttg Andrea. Mamapun gilakan Andre. Saban minggu ke kedai buku, tak ternampak pulak buku ni.Tkasih. Belajar di mana? hehe anak mama pun bakal guru...

Pengikut

Penyumbang