Halaman

Sabtu, 14 Disember 2013

Muzium Kota Kuala Kedah







Muzium ini mempunyai sebuah rumah yang penuh dengan galeri bermaklumat (jujurnya: tidak menarik perhatian kanak-kanak) dan beberapa buah monumen yang sesuai dimemorikan dalam kamera. Dalam rumah putih ini ada pelbagai maklumat secara amnya, iaitu sejarah pembinaan kota, fungsi kota (pemerintahan, perdagangan dan pertahanan) dan terdapat beberapa artifak terpilih untuk ditatap peminat sejarah. 

Dalam Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, Kota Kuala Kedah ini dilukis/dipetakan oleh Dato' Maharaja Kadhi yang dibina bagi menjaga (mengawal) musuh-musuh dari sebelah laut. Tukang-tukang batu dari India dikerah untuk membina kota Kuala Kedah.

"...kemudian-nya dikorek sa-buah sungai di-sabelah utara kota itu sampai tembus ka-sungai Kubang Rotan. Maka akan tanah2 itu di-timbun di-dalam kota itu. Maka dalam tahun Hijrah sa-ribu sa-ratus sembilan puloh empat (1194) kota itu pun siap-lah, chukup dengan balai istana di-dalam-nya, dan sa-telah itu di-ator segala meriam2 dan sakalian alatan peperangan di-sekeliling-nya...."
(hlm. 130) 

Di perkarangan luar bangunan ini ada monumen pintu gerbang kacapuri dan rumah api yang berpagar sepi -menyaksi bot-bot nelayan yang berjejer di muka air.

Muzium ini masuknya percuma.  Ada sesuatu yang perlu dilakukan oleh jabatan muzium untuk menarik pencinta sejarah dan pelancong. Bukan sekadar melekatkan papan bermaklumat (yang tidak menarik) yang hanya dipandang imbas oleh kanak-kanak.

Dan bukan juga hanya sekadar menjadi lokasi bergambar bagi pra-perkahwinan! 

Tiada ulasan:

Pengikut

Penyumbang