Halaman

Rabu, 24 April 2013

Nafas Baru Dr. Hur Jun


Versi tahun 1999 (64 episod)


Versi 2013 (120 episod)



Daripada penulis skrip yang sama, drama bercorak sejarah - biografi Hur Jun dilakonkan semula. Ini sesuatu yang menggamit nostalgia bagi peminat drama saeguk seperti aku. Kalau tak salah waktu aku tingkatan 4, drama ni ditayangkan di Malaysia. Lama sangat!

Kisah antara dua versi ini adalah sama, iaitu tentang perjuangan lelaki biasa menjadi seorang doktor yang berjiwa besar dalam mengubati pesakitnya. Doktor ini juga menjadi tabib diraja yang popular pada zaman Chosun dan menghasilkan buku manual perubatan yang bermanfaat dalam bidang perubatan, amnya.

Jangan sangka, drama bercorak sejarah ini tiada penontonnya. Drama versi 1999 mendapat sambutan yang hebat. Lebih hebat daripada drama Jewel in The Palace. Mungkin kerana sambutan itu, diadakan semula versi 2013. Khabarnya, Jewel in The Palace pun akan ada sekuelnya. 

Boleh tengok sini, kalau berminat: 
| Versi Lama | dan | Versi Baru |

Apabila menonton cerita bercorak sejarah, kita akan dapat meneliti budaya dan peradaban melalui cara yang paling 'murah', iaitu di depan kaca tivi. Belajar sejarah secara tidak langsung, bukan sahaja dapat mengenali keagungan sesuatu empayar bahkan boleh menghayati sisi gelap, kesengsaraan marhean hasil kekejaman sang pemerintah. 

Dan, percaya atau tidak, hampir 90 peratus drama saeguk yang aku tonton, kisahnya mesti melibatkan sistem politik yang mana mempunyai pembesar gila kuasa mengalahkan sang raja. 

Dari situ juga mungkin boleh tafsir, selain mengaut keuntungan atas siarannya, tidakkah kita berfikir bahawa pengarah dan penulis skrip ini telah menjalankan tanggungjawab memperkenalkan sejarah negaranya kepada khalayak?


"Seni untuk masyarakat" - ASAS 50


Tiada ulasan:

Pengikut

Penyumbang