Halaman

Isnin, 14 Januari 2013

Cerpen - Khairulnizam Bakeri



Dalam buku ini termuat 16 buah cerpen dan satu bonus projek cerpen Hanya Sepuluh yang terdiri daripada perca-perca sepuluh kata luar biasa. Khairulnizam Bakeri telah menghidangkan pelbagai rencah rasa - pahit, manis, lazat, mengiurkan dan ada juga hidangan yang pedas bikin jiwa kebas. Cerita pelbagai rasa ini termasuklah kisah jenayah - polis, muslihat, pikologi, politik, dan kisah benar yang menceritakan sebuah realiti kehidupan manusia. 

Selepas novel Pecah, buku kedua ini juga menyengat! Bait-bait katanya semakin berbisa dengan simbol-simbol sinikal khususnya dalam cerpen Pilih, Puncak dan Sumpah. Seperkara yang aku suka mengenai karya KNB ialah cerita yang ditonjolkan itu lain daripada yang lain; banyak aksi dan plot cerita yang memperdaya pembaca.

KNB cukup puitis. Bahasanya berima dalam baris ayat. Ada beberapa perkataan baru yang buat aku mencari maknanya di dalam kamus maya DBP. Aku suka semua cerpen termasuk entri Hanya Sepuluh yang kubaca berulang-kali dengan sungguh-sungguh.

Aku menyeru, belilah, kemudian santap sehingga kenyang. Dan kalian akan gembira.


*Masuk pertandingan, dan menang. Ya, buku inilah hadiahnya. Terima kasih Buku Fixi!

3 ulasan:

Marcella berkata...

ana~~

tahniah..

ang punya cerpen memang best pun..lepas ni aku nak blaja dgn ang camana nak buat cerita yang puitis, dramatis..ayat sempoi tapi ada ummpph!!

tok guru

Farhana Sukre berkata...

wah...minumlah jus tok guru..hehe..

hanya menulis apa yang terlintas, belum cukup pantas untuk berlari jauh...

MalizaMah berkata...

aku tak beli yg ni hari tu..

Pengikut

Penyumbang