Halaman

Isnin, 22 November 2010

3 idiots yang pandai


Assalamualaikum.

Bertemu kembali. Aku dah dapat kesan waktu yang sesuai untuk mengaktifkan narrowband aku. Ternyata, hanya waktu tengah hari saja yang pantas. Nampaknya lepas ni, mak aku akan mula jeling-jeling berserta pakej angkat kening dekat aku. Nampak gayanya juga, orang-orang rumah aku ni bakal makan tengah hari agak lewat daripada kebiasaannya. Apa boleh buat, tukang masak sibuk berblog depan komputer. 

3 idiots
Pernah tengok 3 idiots? Kalau yang dah tengok apa pendapat anda tentang filem ini? Pada pendapat aku, bagi yang belum tengok, bolehlah cari filem bolliwood ini di pasaran sekarang. Rasanya tak rugi menonton filem ni. Sebenarnya ni dah kali ketiga aku tengok cerita tentang tiga orang jejaka yang dimomokkan 'bodoh' padahal cerdik ditambah dengan tahap kenakalan yang tinggi. 


Serius. Kali pertama aku tengok filem ni aku menangis. Pelik kan aku ni. Cerita lawak pun boleh tersentuh. Mungkin tunjang yang mahu ditonjolkan dalam filem ni membuatkan aku terus menontonnya sampai tiga kali. Penonjolan satu ikatan persahabatan yang erat. Cara aku hayati filem ni terlalu mendalam. Alangkah sangat bertuah andai dapat tiga sahabat yang sebegini terutamanya watak 'rancho' lakonan Aamir Khan. Istilah kawan yang berkorban apa saja. Dalam 'kebodohan' yang ditonjolkan sebenarnya ada kepandaian yang merubah kehidupan yang terlalu bergantung kepada pertarungan dengan masa, mesin, kehebatan dan kedangkalan pemikiran manusia yang terlalu mengagungkan pencapaian yang maha hebat.

Watak Rancho buat aku sedar. Kehebatan manusia bukan setakat menghafal rumus-rumus dan mengkhatam buku teks mahupun meletakkan satu sasaran untuk dicapai. Tidak, itu hanya satu permainan kehidupan untuk mencapai utopia sedangkan kebahagiaan yang dicari itu sebenarnya telah mendatangkan penderitaan perasaan. Bahagiakah kalau hidup kita semuanya serba lengkap dengan harta benda sedangkan hati kita sentiasa tidak bahagia dan sentiasa membenci akan kelebihan orang lain.



Jadi, dalam cerita ini telah mengajar aku, hargailah dengan apa yang ada di sekeliling kita. Tanya kemahuan hati kita, apa sebenarnya yang kita mahu. Dabiklah nubari kita, apa benar ini kehidupan yang kita inginkan. Bagi aku, cukuplah kita berpuas hati dengan keupayaan kita. Boleh beridola dengan seseorang yang kita kagumi dan menggunakan otak yang dihadiahkan oleh Ilahi ini dengan sebaiknya. 

Nampaknya aku sudah membebel panjang. Betul lah seperti yang aku tulis di atas, aku melihat filem ini dengan terlalu mendalam. Apa yang dapat aku rumuskan filem ini bukan sekadar hiburan, tapi lebih daripada itu. Terpulang lah kepada setiap individu mentafsirkannya. 

Sekian. Ketemu lagi bilakala kesempatan dan kelajuan 'jalur lebar' menjelma.


Nota hati: terbaca di Utusan, filem 2 alam dikatakan filem putar alam. Tak pa, asalkan untung berpuluh-puluh juta. Agak-agak berapa juta dibolot? 

4 ulasan:

Sumayyah solehah berkata...

Salam...
ana..k.ain pun dh tgk..sedih,happy dan mcm2 la perasaan..5stars for this film...best..amir khan mmg pandai menghayati watak...
try tgk cite ishaan...amir khan gak berlakon..best..

Farhana Sukre berkata...

hmmm..nak cari kat mana ya cerita Ishaan tu...Kami kenal Aamir Khan ni waktu berlakon cerita Maan ja..hehehe

day dreamer berkata...

aku dah tgok jgak..mmg terbaek la citer nih...ameer khan berlakon msti tgal impak kat aku..huuu :/

SNAA berkata...

yup...cter ni sgt seronok untuk tontonan umum:-)

Pengikut

Penyumbang